Tandskrapning

Titt som tätt tittar vi på Kiwis tänder, så att hon ska vara van vid det. Ibland får även besökare och bekanta kolla på dem. ;) För det mesta så tittar vi på hennes framtänder lite fort och förra veckan upptäckte jag att hon hade fått någon beläggning på hörntänderna alldeles vid tandköttskanten, som satt som berget. Antagligen tandsten. :/ Italienarna är ju inte direkt kända för sin goda tandstatus heller...

Idag åkte vi till Överby (shoppningcenter) där det finns tre (!) apotek med djursortiment samt tre djuraffärer. Att få tag i en tandskrapa var inte det lättaste, trots ett stort utbud av butiker. I en affär kunde de beställa hem en skrapa, men då var jag tvungen att veta om den skulle vara höger- eller vänstervinklad. Hur ska man kunna veta det innan man ens har sett eller använt dem? :S

En affär hade
tex bara skrapor med en bred platta i änden. Själva skrapytan på plattan var nästan dubbelt så bred som Kiwis hörntänder. Fick slutligen tag på en tandskrapa med smal och spetsig ända, ungefär en sån som tandläkaren skrapar tandsten med, för 200kr. Det hade varit jättepraktiskt om jag fortfarande hade jobbat på en tandläkarpraktik, för då hade jag ju kunnat låna med mig en ask olika skrapor hem. ;) Verktygen genomgår sedan en noggrann tvätt eller sterilisation innan de används på nästa patient.

Väl hemma brottades
vår monsterråtta ner och hennes hörntänder fick sig en omgång. I början tyckte hon att det var lite obehagligt, men vande sig sedan. Hon låg still och det gick mycket lättare än vad jag trodde. :) Hennes hörntänder är numera som nya. ;)

Oscar köpte Pedigrees denta-sticks till Kiwi. Hon ska tydligen äta en om dagen (vilket hon mer än gärna gör) för att främja sin tandstatus. Får se om det gör någon nytta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0