Ensamhetsträning

Igår var Kiwi med mig på uppfödarutbildningen och Soda fick träna på att vara ensam hemma. Oftast är de ju ensamma hemma tillsammans och det uppstår inte så ofta tillfällen då den ena hunden kan var helt ensam hemma. När vi skulle åka blev Soda lite orolig, hon är alltid väldigt pigg på att följa med. När vi kom hem igen så hade ingenting förändrats. Soda hade varit så duktig så! :) Hon är sedan tidigare van vid att vara ensam inne i fem minuter åt gången, eftersom hon under en period roade sig med att alltid putta omkull Kiwi så fort hon skulle kissa. Kiwi vågade helt enkelt inte kissa när Soda var i närheten under den perioden. Sedan har Soda som längst varit ensma hemma i en halvtimme. Hursomhelst gick det galant! :)

Kiwi satt i mitt knä och halvsov under hela kurstillfället. Hon är pålitligt, den där gamla Bettan. ;) För att klargöra så vet jag inte om det någonsin blir några valpar. Jag har alltid sagt att jag vill ha tikar för att jag är van vid det 8har haft en hanhund under en tid och det kändes tokigt fel och avigt) och för att ha chansen till valpar. Sedan får framtiden utvisa om jag känner att jag har kunskapen, tid osv för valpar och om vår lilla odåga visar sig ha kvaliteter som är värda att föra vidare. Sedan är ju Kiwi världens goaste lilla råtta, med bra temperament och väldigt bra utställningsresultat (även hon själv avskyr utställningar), men tiden och kunskapen är alldeles för vag för att det ska hinna bli några valpar för hennes och våran del.

Idag var det istället Kiwis tur att vara ensam hemma. Hon avskyr utställningar, men tycker att ringträningarna är helt okej. Soda behöver träna mer på att inte busa så mycket när hon går efter andra hundar, så hon är given på träningarna. ;) Idag regnade det och alla blev jätteblöta. Soda skötte sig bättre än hon någonsin gjort tidigare. Vet inte om det beror på erfarenhet och mognad eller om allt bus försvann iochmed regnet. Hon var iaf väldigt duktig och för en gångs skull fick vi en viss person till ringledare. Den här personen har ett annat sätt att coacha på och är väldigt kritisk på ett bra sätt. Kiwi var också duktig när hon var ensam hemma. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0